Friday 24 December 2010

SMU vol.4

Geleneksel PR ile Sosyal Medya İlişkisi

Stats
100.000.000 video @YT
Her gün 65.000 yeni video yükleniyor

200.000.000 blog var
Online insanların
% 73 blog okuyor
% 45 blog sahibi
% 55 foto yüklüyor
% 83 video izliyor
% 53 sosyal ağ üyesi

Yurtdışında yöneticilerle yapılan bir ankette % 18i geleneksel PR'a duyulan ilgide azalma
olduğunu belirtmiş.
+ Artan önem
% 80 sosyal ağlar
% 87 blog, podcast, RSS
% 72 microblogging

"SMU çalıştırır mısın?" sorusuna büyük firmaların %43ü küçük firmaların %20si evet demiş.

Geleneksel PR
Hikayeni oluştur
Haber değeri yarat
Düzenli bilgilendir (doğru zmn, method ve dil ile)
İyi ilişkiler kur

- Supplier Rel
- Event Manag.
- Sponsorship
- Media Rel.
- NGO Rel.

vs.

Social PR
İzle, Dinle, Katıl

SM'de kişiler samimi ve özgün so should the firms!

Eskiden SES (sosyo ekonomik statü) kullanılırken kategorizasyonda artık sosyal medyada ait olunan topluluklara göre sınıflandırılma yapılmaya başlanıyor.

SM'da iletişim dinamik; öyle Danone gibi 2005'te yayınlanan saldırı içerikli
yazıya 2009'da cevap vermekle olmaz.

PR 2.0

i.e. Obamapedia
Kendisi ve ülke yönetimi ile ilgili bilinmeyelneleri bir wiki üzerinde toplandı & fiber internete iletişimi arttırma promise'ı ile yola çıktı

i.e. Turkcell blog
Employee testimonials -- concent form kapsamlı olmalı!

i.e. Dexia Bank - Axion
Banner Concerts
25 tane genç müzik grubu bannerların içinde şarkı çalıyor. Çekimler bannerların boyutunda kutucuklarda gerçekleşiyor. public votes for the best group.
# voters: 7500
# visitors: 45000
6 mil
i.e. BP "@BPGlobalPR" fake adresi üzerinden tweetler
BP: Beyond Petrolum --> Big Problem
Bir ülkenin bayrağı neyse firmanın logosu da o

Yeni dünyada değişenler: Keep up with the base already!
- org. yapılanma
- segmentasyon
- iletişim kanalları
- içerik & tone of voice
- medya kullanım alışkanlıkları (from TV to Wiki)

Next generation messaging

- seamless
- informal
- personal
- immediate
- simple
- minimal
- short

Exceptional Example
Bir STK'nın fB sayfasındaki XYZ ödülleri postuna "ABC töreninde tek taşımı kaybettim gören var mı?" şeklinde bir yorum yapıldığında ne yapacaksın?
~ yazana mesaj atıp kişisel konuları burda yayınlamıyoruz yorumunuz silinecektir demek lazım ama tone of voice çok önemli / azarlar gibi olmamalı
~ herhangi bir aksiyon almadan screen shot almayı unutmamalı


Didem Hn'ın sunumundan alınması gereken bir mesaj varsa o: "Gençler Deneyim Peşinde"



İçerik Yönetimi

Bak bunu sevdim işte!


Markalar neden ajanslara $$$ ödüyor?
b/c uzmanlıkları yok ve ölçülebilir sonuçlar istiyorlar.
Peki, kimin uzmanlığı var ki?
Sektör kurucusu Zuckerberg'in bile deneyimi epi topu 5 sene :)

Gözünü sevdiğimin Paretosu ne kuralmış; eforun %20'si sonuçların %80'ini oluşturur! Her yerde mi geçerli olur a.q.??!

Lets talk about social media baby!

Eric Qualman "we don't have a choice on whether we do social media, the question is how well we do it"

Duy sesimi Uzuncan!

Bu video da sunum açılışları için iyi olabilir..





İnternet ne için kullanılıyor?
- komik video izlemek
- sosyal ağlarda eski sevgilinin fotolarına bakmak

artık 1st amaç porno değil :)

Günün kilit kelimesi: Entegrasyon
SM + Digital media + offline + mktg + comm

Peki nerden çıktı?

Nihai vizyon, sosyal medya değil. Gelecek 10 sene aynı kurallar işlemeyecek. İşin temelind eiletişim var fB açmak değil olay.

ilk sosyal paylaşım konseptinin görüldüğü yerler forumlar ve ardından ünlü MIRC, Zurna etc.
ilk sosyal networklerden Orkut, Brezilya'da filan çok tutuluyor ama tam olarak ayak uyduramadı hızlı gelişen sektöre.
devlet --> e-devlet --> m-devlet bu dönüşüm kaçınılmaz.

ve yine Stats


fB TR
20 mil <>
51 milyar aylık sayfa gösterimi
10 mil<>
ave. # friends 103
%65 male
ave. daily 56 min

microsite vs. fB microsite

microsite:
Kampanya bitiminde siteyi kapatınca sıfır noktasıa dönüyorsun
Trafik çekmek için reklam vermelisin

fB microsite:
Topluluğu bir kere kuruyorsun ve. 2. projede sıfırdan başlamıyorsun
"Arkadaşına gönder/yorum yaz" şeklinde daha interaktif bir ortam fB
satış odaklılık OK ama lovemarklar (ie. Sbux) iyi leverage ediyor -- arkadaşına TFL gönderirsin hoşluk olsun diye

Step by Step Social Media Plan

Step #1 - Strategy
To-Dos
Yol haritasını yayınlamalı
SM politikası oluşturmalı
Analiz
Hedef kitle doğru belirlenmeli & iyi bilinmeli
Ölçülebilir hedefler koymalı - KPI
Kaynaklar
Influencers (KLOUT Twitterda kaç para eidyorsun? // sıralama neye göre olmlaı? teknolojide #1 yemekte değil ki)
Platforms (kullanılacak araçlar)
Benchmarking yapılmalı
Fırsatlar belirlenmeli
Aksiyon bazlı planlar hazırlanmalı & aksiyona geçilmeli

2009'da sığ bir anlayışla aynı 10-15 blogger ilgili ilgisiz her davete çağırılıyordu
Blogger kit mostly ajans kandırmacası; sensible blogger yapmıyor ki bu iletişimi
2010 - 2011 Community Management & KOL Mgmt

ROI, KPI biraz premature bunlarla iligli konuşmak için biraz da konsept olarak yalan
İstiklalde outdoor koysaydın kaça mal olacaktı, kaç kiş igörecekti, mesajı alacaktı, nerden bilecektin??
İçeriği email olarak atsaydın, kaçından geri dönüş olacaktı.

2010'da KPI: fB'da 100bin kişi
2011'de KPI belirlemede sorulacak sorular
bir içerikten kaç like bekliyorsun?
# active users? (define: active)
ne kdr $$ kazandıracak sana? --> for now, SM is only for branding & complain mgmt ama ileride satış ta olacak
Tabi, bir de Seth Goddin'in dediği "2% of your customers will never be happy so get rid of them" yaklaşımı var. Bazılarını asla memnun edemeyeceksin ondan en
erjini memnun edebileceklerine yoğunlaştırmak mantıklı bir çıkış yolu gibi gözüküyor.

Step #2 - Listen

Nasıl dinlernir?
manuel veya programla

Ne yapacaksın?
etiketle (+/-/notr) (şikayet, övgü etc) Sbux'taki gibi her bir basamakta başka bir alt başlık
etiketlemesi
Yapay zeka kinayeyi anlamayacağından bu iş illa ki manuel

Tactics vs. Strategy

Tactics --> fB, ff, Twitter
Strategy --> Monitoring, social research, guideline&training, SM objectives, content planing, measurement & ROI, business needs, stakeholder participation, audience analysis

ajansa napalım diye sorduğunda? research, planing, listening, poisitioning etc. demesi lazım tactics yerine

Step # 3 - Engage

İçerik stratejisi:

Planlama
Sıklık (fB 1/day, twitterda daha sık gibi)
tip (videoya boğma, 3 resized photos yanyana etc)
tone of voice (etkileşim almayı sağlayacak bir şekilde olmalı) ie. çikolataları eriyince kabını yalamayı sevenler or fB jargonu "xxx diyenler/diyen 1 milyon kişi bulabilirim/test ettim çalışıyor"
doğru saatlerde
süreç tasarımı (içerik oluşturma & onay mekanizması)
+
şikayet ve kriz yönetim politikası

Doğru içerik relative bir kavram!

Today's challenge: don't think about penguens! --> marka ile ilgisi olmayan ama engaging içerik olabilir ama markaya uymaz

Kısa
İnterkatif (soru sor)
Dilbilgisi hatası olmayan
Üslubu uygun
Zamanlama (TR)
15:00 best interaction
11:00 - 16:00 arası da iyidir
prime time 20:00 - 21:00 ama bu sırada moderasyon sıkıntı - gece elemanı çalıştırmalısın
wed>mon, tue, thr, fri> weekend
ff cuma/ctesi akşamları (ne sosyal ama!)

İnsanlar, hediye kazanmak değil markadan birşey kazanmış olmanın verdiği "bağ kurma hissi"ni istiyor.

Moderasyon

küfürse sil & banla (eski yorumları da kalkıyor böylelikle)

trollse sil& banla

olumsuz eleştiriyse dozuna göre aksiyon al, yardımcı olduktan sonra "sorununuz çözüldü mü?" diye sor ki "yaa evet süpersiniz" yazıp durumu toparlayasın

olumlu geri bildirimi RT edersen "sen çözemediklerinle uğraş" gibi bir cevap alabilirsin, dikkat et.

Anonim vs. fake

Allah CC şikayet yazınca ne dicen? "sizinle nasıl iletişime geçelim, cep tel verin" mi dicen??
XXXXdestek diye bir servisimiz var oradan başvurun isterseniz diye direct msg atabilirsin.

Step # 4 - Kampanya Formulize Etmek

idiot-proof ur campaign!
Anlamayan anlamıyor anacığım :)

fB wall'da herhangi bir kodlama koymadan kampanya yapmak yasak (i.e. Like eden ilk 10 kişiye ödül)

RT ile ağaç dikmek TR'ye uygun bir kurgu
Sözde duyarlı & sorumluyuz ama aksiyonda çok yorucu olmamalı biizm için

Para-Çokomel eğrisi (havuç) tutuyor TR'de şu an.
Promoquebe'un relatively ucuz xxx yap havuç kazan platformları iş yapıyor.
Custom-made pahalı olduğu için şimdilik çok tercih edilmiyor.
wait until the market gets saturated!

Top 10 social media campaigns
Buna da kaçıncı tur dönüyorum belli deil!
Bir daha işte sıkılıp slide share'a giren ne olsun!

1- IKEA
mağaza fotosundaki ürünleri ilk tagleyene hediye etmece
müşteriyi kendi pazarlama aracın olarak kullan

2- Whopper Sacrifice
fB'da önüne geleni eklemişsin nosyonu üzerine

3- Coca Cola Village (RFID)



online & offline meets
amusement parkta photo çektir, RFID çiğini okut, direk fB'a yüklesin (real-time) & auto-tag etsin... 1 günde 35.000 post

4) Old Spice Man

Hantal bir marka yeniden yapılanıyor "the man your man could smell like"

Kadınların purchase desicionını etkilemek için shower geli alın kocanız benim gibi koksun
nosyonuna oynuyor

SM ayağında; twitterdan soru geliyor --> cevap hazırlanıyor (metin yazarı & brand approval) --> adamın cevabı videoya çekiliyor --> YT'a koyuluyor

Step #5 - Ölçümle

Anlatılacak herşey 6 ay sonra değişecek :)
kilit nokta: anlık veri alabiliyorsun


Step #6 - Raporla

Yuh! Marka tarafı anlamıyor diye 2 satırlık maili rapro diye yutturuyorlarmış..

Entegrasyon
1) Strategic
Kenarda kalan parayla fB sayfası açma zihniyetinden çıkın artık. Tüm iletişimin içine koy
2) Tool-wise
RFID, mobile etc


i.e. Ülker
ulker.com.tr açılınca light box'ta fB sayfasını like et çıkıyor
fB browserında açıksa fB'a gitmeden like edebiliyorsun

i.e. theyarelanding.eu fB Connect


i.e. en basitinden websitene fB like & share butonları koy bari

Topluluk Büyütme

Flyer Reklam
fB reklamında hedefleme çok net; yaş, cinsiyet etc
test bütçesi koyup adım adım optimize etmeli
kırmızı topuklu ayakkabı tüm kadınlara çekici geliyor mantığıyla yola çıkarsın
18-24 için converse'in daha çok iş yaptığını görürsün
kafayı takarsın kişi bazlı hedefleme bile yapabiliyorsun
i.e. Özgür Alaz'ın Webrazzi'de anlattığı isme yönelik parti davetiyesi kıvamında reklam

Ana Sayfa Reklamları
Öyle bir reklam yapcam ki herkes görcek diye kandırırlar seni. işin aslını bilmeyen yaparmış bunu

Yeni trend: Browser homepage olma savaşı
Yeni teknolojiler: Ecosystem mantığı üzerine gelişiyor
fB Places, Deals, Credits
Sosyal ticaret -- ark.ın aldı sen de al %10 indirim ve yerinden bile kalkmadan alacaksın
microticaret: sen X al cep tel üzerinden parayı operatöre öde o gitsin X markasına ödesin
iAD


Minority Report kafasına ulaştığımız durumlar..
Google Voice Search
Lokasyon bazlı reklamcılık (şu an buradasın, köşedeki Sbux'ta XXXindirimli sana)

RockMelt - social media browser ~Yoono

Community Creation and Management

Be a part of the community
ücretsiz çalışanlar topluluğu oluşturduğun kadar güçlüdür topluluğun
ki bu sefer de ilk kemik kitle sahiplenir 2. dalga kitle gelince çatışır network kurucusuna patlar

studentbeans.com -- > öğrencilere fırsatlar (indirim) sunan bir site
80gunde.com --> TR trip advisorımsı

No comments: