Tuesday 14 December 2010

SMU vol.3 - Let's Go VIRAL!

"Finally!" demek istiyorum :)

1998: Ooga chaka baby ilk viral

2010: Listen to the effects of Evian (Live Young) on your body

Çıkarımlar:

# 1 Babies & cats sell
# 2 Thx to web, kitlelerin samimi bulduğu metaları, etkinn bir mktg aktivitesine çeviebiliyoruz

Sosyal medya, Yen, Medya'nın bir uzantısı ama bir araç değil ya da ona eşit değil.

2005'te Medya
2010'da + Paylaşım kültürü
+ Toplu bilinç
+ Toplu aksiyon
Değişmeyen tek şey: Değerli bulduğumuz hikayeyi paylaşma dürtümüz
Digital made it portable & increased its reach

Viralin kalbi: kişilerin sahip olduğu mikro bağlantıları kullanmak

Strateji, ürün/marka mesajına değil yaratmak istediğin duygusal tepkiler üzerine kurulu olmalı

What you see is what you get'in kurucusu Deniz Coşkun "satın alınmış" yerine "kazanılmış" medyadan bahsedip geleneksel medyada yapılan işlerde bütçenin 20/80; prodüksiyon/gösterim olarak ayrıldığını ama viralda 50/0 olması gerektiğini söylüyor.

Becerebilene!

Why go viral?

- Geleneksel yöntemlere göre daha hesaplı
- Marka bilinci açık Gen-Z'ye hitap ederek marka aşığı yaratmada efektif
- İçeriğin arama motorunda yükselerek mevcut trafiği arttırması (SEM)
- İçerik sürekli internette barınarak uzun kuyruklu reklam modeli oluşturuyor
Farklı zamanlarda, farklı coğrafyalardan ulaşılabilir kılıyor içeriği
- Kullanıcı bazında iletişim kurarak anti-reklam kitlede ilgi ve bilinilirlik yaratabiliyorsun
- Yorum ve oylama davranışsal veri takibi yapılarak hedef kitle ile iletişmde optimizasyon fırsatı veriyor
- Proje patlayana kadar radarların altında kalarak rakibe karşı farkedilmden ve geleneksel medya yasaklarına takılmadan reklma yapılabiliyor - ki etikliği tartışılır case based

Sosyal medyada etik biraz gelişime açık malum internet anarşik bir ortam çünkü insanlara Standford deneyindeki gibi bir güç ilk defa veirliyor

Community & Message --- 4i

İ1- İçerik

O cool fikrin viralleşebilen bir mediuma çevrilmesi

Virüs RNA'sının hücreye yanaşıp girip DNA'sını dönüştürmesi için yolar
a.k.a.
Viralleşebilen İçeirk Türleri

- Yazılı içerik (tweet, feed, email, vlog, sözlük)
- Resim (zıplayan sincap mimi)
- Oyun (flash, mobil, sosyal)
- Müzik (amatör, monil ringtone - apaçi müziği)
- Uygulama (mobil, fB - Whooper sacrifice)
2 günde 22.750 sacrifice olunca fB app.'i kapatıyor
- Video
İçgüdüsel olarak hareketli şeylere yönleniyoruz

Sosyal paylaşım networkü örneği: iStock Photo
İnsanlar birbirlerinin yaptığı işlere bakıo gel beraber iş yapalım filan diyorlar

İ2 - İlgi

Yayma motivasyonunu etkileyen ilgli faktörleri

- Doğrudan ilgilendirme
- Mizah
- Kullanışlılık (kendin yap videoları, uzman.tv)
- Sosyalleşme aracı (karakte roluştur, gangini kur etc.)
- Ortak ilgli alanı
- Kaçırmış olabilirler! (uzun kuyrukluluk sayesinde)
- Konuşmalar
- Mutekabiliyet/Reciprocity (FF'deki takip etmesem de olur ama ayıp olmasın kafası)


İ3 - İletebilirlik

İnsanın yayma motivasyonuna etki eden bağlam - context
Dijital ve dışındaki çevresel faktörler iletebilirliği etkiliyor.
Tabi bi de hedef kitleye göre iletebilirlik çok değişiyor.

i.e. İşim var feedini okuyamadım piç oldu
ya da bnm 100 onun 300 follower'ı var
ben share ettim 100 kişiye ulaştı asset ama ona gitmedi haliyle 300 kişiyi kaçırdın

Bu noktada Zoo Campaign ibret olsun.
Adamlar onu buna bunu ona bağlayınca iş cacık oluyor. Kampanya ürünün önüne geçiyor.
Ulan keşke gazeteye ilan veirp bıraksaydık diyorlar.

İ4 - İnsan

Bunu çözen zengin oluyor zaten ama hep denk gelmiyor be hacı!

Viral Kırılım

Dağıtım noktasından mesaj paketlenip (içerik, ilgi ve iletebilirlik) çıkıyor.
İlk kişiden paylaşıldığı yer 1. viral kırılım.

Yayıcılar var. Onlardan avukatlara gidiyor. Onlardan da etkileyicilere. Böyle böyle etkilenenlere ulaşıyor. Bu profilleri proje bazlı belirlemek lazım bismillah derken.

Virale Dair 7 Batıl İnanç

#1 Viral video amatör (görünümlü) içerik
i.e. Philips carousel videosu
Köpek gibi profesyonel bir yapım, illa amatör görüncek diye bişi yok

#2 Viral kurgular kandırmaca üzerinedir
i.e. Sevgilisi aldatıyor diye eşyalarını GittiGidiyor'da satan kız
Side effect: Her yalan habere "viral mi ya?!" deniyor
+ olayı ti'ye alarak leverage etme ihtimali: Kızın sevgilisi çıkıp Sahibinden'de kızın eşyalarını satsa

#3 Viral, ürün veya markanın bariz görüldüğü vidoelar içermez
i.e. BMW motorun üstü dolu masadan masa örtüsünü çektiği video

#4 Viral karakterli kampanyalar sadece ürün/marka gösterim amaçlıdır
i.e. FunTheory, merdivenleri piyano haline getirme
Bu Volkswagen'in yeni iletişim stratejisi (FunTheory) kapsamında hazırlanmış guerillanın videosu.

#5 Videoda geleneksel medyadan bilinen tiplerin yer alması viraliteyi düşürür
i.e. Cobe Bryant zıplayınca altından AstonMartin geçiyor

#6 Viralin maliyeti düşüktür
O, medya satın alma daha az olduğu için canım yoksa viralin prodüksiyonuna da harca babam harca elini tutan yok

#7 Doğru elementler yakalandığında viral dağılım kesinleşir
İ4- İnsan faktörü işte sağı solu çok ta belli olmuyor


p.s. vanity.. definitely my favourite sin baby!

No comments: